Ja sóc a casa, sóc jo
Penelope, Angelica Kauffman, 1779 |
JOAN F. MIRA
Resum Cant XXI
Quan ja s'acosta l'escena culminant, el protagonisme recau quasi totalment en l'arc d'Ulisses, que en serà l'instrument fatal. És Penèlope mateixa qui va a buscar l'arma del marit (que haurà de servir per a allunyar-la de casa)...i plora amb l'arma damunt dels genolls abans de portar-la a la gran sala. I són precisament Penèlope i Telèmac, els més afectats per les conseqüències de la prova, els que la preparen i l'organitzen. Però el fill, almenys, ja sap o imagina quin ha de ser el resultat. El primer que intentarà tesar l'arc és Telèmac...que probablement ho hauria aconseguit si son pare no l'atura. I llavors, què hauria fet Penèlope, si era el seu fill qui guanyava la contesa? Continua la prova, i tots van fallant, un rere l'altre, i pensant que això serà la vergonya més gran davant de tothom, si ningú no arriba a tesar l'arc d'Ulisses. Mentrestant, quan ja només falten dos pretendents per intentar tesar l'arc, Ulisses ix al pati i revela qui és al porquer i al bover: «Ja sóc a casa, sóc jo». És la segona revelació, després d'haver-se mostrat primer al fill. O la tercera, si comptem la dida. Amb els dos ajudants lleials, l'equip de la venjança ja està format i a punt per actuar. I Ulisses els encarrega que, quan arribe l'hora, tanquen totes les portes de dins i de fora, perquè no se'n puga escapar ningú. El captaire llavors demana l'arc per provar-lo, però quasi humilment, de tal manera que no inspire sospites. Els pretendents no li'l volen donar, però Penèlope insisteix: si Penèlope no sap (ni tan sols ho sospita?) que aquell visitant és en realitat Ulisses, sí que el considera un home del mateix nivell i categoria, digne de l'arc del seu marit. Ulisses, de fet, ja comença a ocupar el lloc que li pertoca. Finalment, Telèmac imposa la seua autoritat, fa que li porten l'arc al visitant, i envia la mare a la seua cambra. I Penèlope dormirà durant tot el temps que durarà la matança.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada