El cant XXI

Piero Cattaneo, 1989

ISABEL GONZÁLEZ
JÚLIA BENAVENT
Guía a la lectura de la Divina Comedia
Institució Alfons el Magnànim, 2007


La estructura del canto XXI tiene tres partes fundamentales: la aparición del ánima purificada de Estacio, el coloquio con el poeta latino, con dos partes bien definidas: la explicación del terremoto y la presentación y biografía de Estacio y el reconocimiento de Estacio y Virgilio.

[...] Éste es el primero de una serie de cantos en los que los protagonistas principales serán poetas. En este caso, el espíritu de Estacio y el de Virgilio son los que se encuentran y dialogan y a partir de ahora vendrán Forese Donati, Buonagiunta Orbicciani, Guido Guinizzelli y tantos otros a los que Dante (y Virgilio) irán encontrando a lo largo de su viaje. Son momentos importantísimos en los que Dante, sumo poeta, aprovecha para hacer poesía sobre la poesía, tanto desde el punto de vista afectivo, como desde el punto de vista reflexivo. En efecto, Dante se conmueve ante sus colegas y también reflexiona teóricamente sobre el arte de hacer poesía.

[...] Con este canto se abre el amplio díptico dedicado al poeta latino Estacio (tradicionalmente los cantos  XXI y XXII se llaman los cantos de Estacio), que tiene la suerte, al final de la expiación de sus pecados, de encontrarse con el poeta que más ama y admira. Él continuará el camino con Dante y Virgilio y se meterá de lleno en las situaciones y vicisitudes que les quedan por pasar. En este canto Estacio tiene una misión didáctica: explicar el fenómeno del terremoto y dar vida a uno de los momentos más afectivos de todo el Purgatorio...


JOSEP MARIA DE SAGARRA
Comentari al cant XXI (del Purgatori)
A: La divina comèdia. Comentaris i traducció de l'italià de Josep M. de Sagarra. Quaderns Crema, 2019.


Publi Papini Estaci, nat el 45 d. J. C. i mort el 96, fill d'un gramàtic i poeta del mateix nom, nasqué a Nàpols, i no a Tolosa com diu el Dant. Però, com que el Dant i els seus contemporanis no havien llegit les Silves, de les quals es dedueix que Estaci era napolità, el confonen amb el retòric de Tolosa Luci Estaci Ursol, contemporani de Neró.

El poeta Estaci fou molt llegit i admirat en l'Edat Mitjana. Va escriure la Tebaida, poema èpic en dotze llibres, i l'Aquil·leida, poema interromput en el llibre segon. 

Quan Estaci demostra la seva extraordinària admiració per Virgili, aquest fa senyal al Dant perquè calli; però el Dant no pot reprimir un somriure, del qual s'adona Estaci, i en vol saber la causa.

El Dant, compromès entre dues voluntats, és alliberat per Virgili, que li diu que ja pot parlar; i el Dant revela la presència del gran mestre de la poesia llatina. Estaci vol agenollar-se i abraçar-lo, i Virgili li diu que només són ombres. Estaci s'excusa afegint que l'admiració que sent pel mestre l'ha fet oblidar de la condició inconsistent dels esperits —nostra vanitate—, tractant una ombra com si fos una cosa pesant.

El Dant potser oblidava que abans havia fet abraçar Sordello i Virgili. També oblida que Virgili ha abraçat, i fins s'ha carregat a coll, el cos del Dant. Raons de conveniència artística expliquen, però, i excusen, aquestes contradiccions.

Comentaris

Entrades populars